طراحی و زبان بصری 1

هنر و انواع آن در فرهنگ، واژه (هنر) با نیکی و خوبی هم پیوند بوده و به معنای علم، فضیلت کمال و توانمندی است و همةعرصه های فرهنگ وتمدن مارادر بهترين و زیباترین صورت ها با هنر عجین کرده است و در فرهنگ غرب واژة (هنر) به معنی صناعت به هم پیوسته ودرست کردن آمده که همراه با نظریه پردازی منشأ بسیاری از هنرهای معاصراست. آثار هنری مجموعه ای از تولیدات ذهنی یا ساخته هاي دست انسان است که در قالب آثار هنری مانند شعر و داستان، نقاشی و طراحی، فیلم و تصویرمتحرک، عکاسی و چاپ، موسیقی و تئاتر و سایر هنرهای کاربردی مانند معماری، معماری داخلی،گرافیک و طراحی صنعتی و ... خلق میشوند.
ادامه مطلب

فرایند طراحی داخلی فضاهای مسکونی 4

برنامه ریزی اطلاعات به دست آمده از مرحلة قبل، در زمینه های گوناگون و با درجة اهمیت متفاوتی هستند. بنابراین با ارزیابی آنها لازم است عوامل اصلی و مهم تأثیرگذار از عوامل فرعی و غیرمهم تشخیص داده شوند تا به این ترتیب حجم زیاد اطلاعات به نوعی غربال و درجه بندی شوند. بعد از دسته بندی و مرتبه بندی اطلاعات، باید آنها را تجزیه و تحلیل نموده و از آنها نتیجه گیری کرد. برای تجزیه و تحلیل، تعاریف مختلفی ارائه شده است. ( به دست آوردن بینش و نگرش از داده جهت تصمیم گیری بهتر ) یکی از این تعاریف است.
ادامه مطلب

فرایند طراحی داخلی فضاهای مسکونی 3

نقشة بنا شکلی است مشابه با آن فقط در ابعادی کوچک تر. دو شکل وقتی مشابه اند که زوایای آنها برابر و اضلاع متناظر آنها متناسب باشند. مثلاً دو مثلث زیر با هم مشابه اند زیرا زوایای آنها برابر و اضلاع متناظر یکی، دو برابر دیگری است. دو شکل مساوی هم در واقع دو شکل مشابه اند که نسبت اضلاع آنها یک به یک است.
ادامه مطلب

فرایند طراحی داخلی فضاهای مسکونی 2

محیط پیرامون طرح از دیگر عوامل مؤثر بر طراحی فضاهای داخلی محیط پیرامون طرح است. در این رابطه مواردی نظیر شرایط آب و هوایی محیط، مناظر موجود در پیرامون بنا و ساختمان همسایگان اطراف خانه می توانند مورد توجه و ارزیابی قرار گرفته و با توجه به آنها برای طرح فضاهای داخلی تصمیم گیری شود. در رابطه با شرایط آب و هوایی با توجه به اینکه در چه نوع آب و هوایی قرار داریم، مدت و نحوة تابش خورشید، میزان دما، بارندگی و رطوبت، بادهای غالب و مطلوب و نامطلوب منطقه چگونه است و مواردی نظیر اینها می توان برای جهت گیری فضاهای مختلف و چگونگی طرح کلی و جزئیات آنها فکرهایی کرد.
ادامه مطلب

فرایند طراحی داخلی فضاهای مسکونی 1

فرایند طراحی داخلی فضاهای مسکونی فرایند طراحی داخلی فضاهای مسکونی سه دسته فعالیت را شامل می شود: دستة اول مربوط به فعالیت هایی است که از طریق آنها اطلاعاتی را کسب می کند. دستة دوم تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از اطلاعات به دست آمده را در بر می گیرد. در دستة سوم فعالیت ها، طراح به طراحی مبادرت می ورزد. به این ترتیب به نظر می رسد که در فرایند طراحی داخلی فضاهای مسکونی، سه فعالیت زیر دنبال می گردد:
ادامه مطلب

عناصر سازندۀ فضاي معماري

عناصر فضای داخلی هستند که محدوده یک فضا را مشخص می کنند و به واسطه آنها فضا شکل می گیرد. اين عناصر به دليل قرارگيري در مقابل ديد ما بر احساس و ادراك ما از فضا تأثير زيادي دارند. پوشش نهایی این سطوح از اهمیت به سزایی برخوردار است و دارای دامنه متفاوتی از مصالح می باشد. انتخاب درست پوشش ديوارها نيازمند لحاظ كردن موارد زيبايي شناسي، عملكردي، ايمني و اقتصاد در تصميم گيري است. مصالح مورد استفاده در دیوارها دو نوع سنتی و مدرن است. ديوارها محل مناسبي براي اجرا و نصب عايق هاي صوتي، رطوبتي و حرارتي ساختمان هستند.
ادامه مطلب

الهام از طبیعت در رشته معماری داخلی

از سه طريق مي توان براي حل مشكلات و يا خلق طرح هاي بديع از طبيعت الهام گرفت؛ روش اول طبیعت به عنوان راهنماي عمل در نظر گرفته می شود. در شیوه دوم طبیعت به عنوان مدل در نظر گرفته می شود و دقیقاً مورد الگوبرداری قرار می گیرد. در آخرین روش راه حل طبیعت به عنوان راه حل معیار در نظر گرفته می شود و از آن برای محک زدن راه های دیگر استفاده می شود. در اینجا به برخی از نوآوری های متنوع، که همگی از طبیعت الهام گرفته شده اند، اشاره ای گذرا خواهیم داشت.
ادامه مطلب

رنگ در معماری داخلی 5

اتاق خواب، خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ باید بیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را درنظر گرفت. ضمن مدنظر داشتن سلیقۀ افراد، باید کاربرد یک اتاق خواب را نیز در نظر داشت. یک اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد. هنگام طراحی رنگ یک اتاق خواب، بهتر است از انتخاب رنگ های درخشان پرهیز کنیم چرا که ممکن است هنگام استراحت این رنگ ها آزاردهنده به نظر برسند.
ادامه مطلب

رنگ در معماری داخلی 4

انتخاب رنگ یکی از مهم ترین جنبه های طراحی داخلی است. طراحان داخلی امروزه تقریباً همۀ قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را درهم شکسته اند و امروزه هر رنگی را می توان در طراحی داخلی منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در کاربرد رنگ ها در طراحی داخلی رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای طراحی داخلی یک خانه مشکل تر شده باشد. اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد.
ادامه مطلب

رنگ در معماری داخلی 3

تأثیر و روان شناسی انواع رنگ در معماری داخلی رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تأثیراتی بنیادین در زندگی برجای گذارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تأثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیاء را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هرکدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روان شناسانه ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، درجهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها به شمار می روند.
ادامه مطلب