طراحی داخلی فضای اداری 3

دیوارهای سبک جداکننده (حائل ها) ازحائل ها برای محدود کردن فضا استفاده می شود.این حائل ها می توانند امکان ایجاد قفسه بندی، کابل کشی را برای سیستم روشنایی و برق را فراهم نمایند. معمولاً ارتفاع این حائل ها 80 تا 180 سانتی متر است که بستگی به میزان خصوصی بودن محیط دارد. نواحی ملاقات  این نواحی می تواند به صورت یک فضا در انتهای میز با یک اتاق مجهز به تجهیزات کنفرانس ویدیوئی باشد. که مبلمان آن بستگی به طرح و اندازه فضا دارد. میز و صندلی ها از اقلام ضروری اتا قهای ملاقات می باشندکه در جلسات غیررسمی از مبل راحتی، صندلی های استراحت با میزهای کوتاه برای کارهای دفتری استفاده می شود.
ادامه مطلب

طراحی داخلی فضای اداری 2

هزینه دفاتر از نظر فضا، مساحت و سرویس دهی، بیش از هزینه ایستگاه های کار با پلان آزاد است، ولی محیط خصوصی و خلوت بیشتر را فراهم می سازد. در ایستگاه های کار با پلان آزاد محیط خصوصی بصری از طریق حائل ها به دست می آید. ولی دفتر کار خصوصی نیاز به دیوارهایی با عایق بندی صوتی دارد. حداقل اندازه خالص ایستگاه کار 8/ 2 مترمربع به ازای هر نفر است که برای موقعیت های مدیریتی و عمومی به ترتیب به 5/ 6 متر و 5/ 3 متر مربع می رسد. ایستگاه های کار باید حداکثر راحتی را به وجود آورند. کوچک ترین دفتر فردی در حدود 12 متر مربع است.
ادامه مطلب

طراحی داخلی فضای اداری 1

امروزه ساختمان ها با کاربردهای گوناگون ساخته می شوند و یک دسته از آن ها به منظور انجام امور دفتری و اداری می باشد. ساختمان های اداری بایستی دارای انعطاف پذیری، راحتی نگهداری، دسترسی مناسب و یک موقعیت اکولوژیکی (اقلیمی) مناسب باشند و از طرف دیگر یک محیط آرام، لذت بخش و مفید را برای استفاده کنندگان فراهم سازند. امروزه ساختمان های اداری بیشتر دارای نماهای شیشه ای مشابه هستند اما تقسیم بندی و کیفیت فضاهای داخلی آن ها با یکدیگر متفاوت می باشد.
ادامه مطلب

نورپردازی 6

اولین و مهم ترین وظیفه نورپردازی اتاق غذاخوری تأمین نور کافی برای روشنایی بخشیدن به میز ناهارخوری به میزانی است که افراد نشسته به دور آن هم غذای خود و هم چهره افراد دیگر را به خوبی ببینند.هنگامی که از یک بوفه جهت پذیرایی استفاده می شود باید نور کافی و مناسب برای میزبان فراهم شود تا با آسودگی خاطر وظیفه خود را انجام دهد. در این فضا تصاویر گرافیکی (نقاشی، پوستر،عکس) روی دیوار و همچنین برای قفسه های نگهداری ظروف تزیینی از نورپردازی کانونی استفاده می شود.
ادامه مطلب

نورپردازی 5

اتاق کودکان بر خلاف اتاق پدر و مادر فقط اتاق خواب و محل استراحت نیست بلکه محل بازی و انجام تکالیف درسی نیز می باشد.. روشنایی فضاها با نور طبیعی و شفاف اثر مثبتی بر کودکان دارند. به عبارت دیگر اتاق هایی تاریک با نور مصنوعی و نامناسب اثر نامطلوب در پی خواهند داشت. از این رو نحوه و میزان روشنایی در اتاق کودک اهمیت زیادی داشته و تأثیر مهمی در ایجاد شرایط مطلوب برای مطالعه و آرامش و تمرکزشان دارد. برای تأمین نور مصنوعی در اتاق کودکان شیوه های مختلفی از جمله استفاده از چراغ های گوناگون با نقش های رنگی و جذاب وجود دارد.
ادامه مطلب

نورپردازی 4

بهتر است اتاق نشیمن طوری طراحی شود که حداکثر استفاده از نور طبیعی به ویژه در بعدازظهرها که بیشتر این فضا مورد استفاده قرار می گیرد انجام بپذیرد. بدین منظور می توان از انواع پنجره های دیواری و سقفی استفاده کرد. اما اغلب اتاق های نشیمن به شیوه های طراحی نورپردازی مصنوعی نیاز دارند زیرا این اتاق ها تنوع وسیعی از کاربردهای گوناگون را شامل می شوند.
ادامه مطلب

نورپردازی 3

نورپردازی مصنوعی در ساعات محدودی از شبانه روز و نیز برای تأمین روشنایی برخی فعّالیٌت ها چون مطالعه، صرف غذا استفاده می کنند. منابع نور مصنوعی بسته به شکل آنها به صورت های نقطه ای، خطی، صفحه ای و یا حجمی در فضا قرار می گیرند. به طور کلی نورپردازی فضا به سه روش انجام می گیرد.
ادامه مطلب

نورپردازی 1

نور اولین شرط برای هر نوع ادراک بینایی است. نور عنصری است که با آن دیدن اشیاء ممکن می شود. در یک رنگین کمان یا نوری که از منشور خارج می شود، می توان طیف نور را که شامل همه رنگ های مرئی است مشاهده کرد. انسان با به کاربردن فیلتر، برای جدا کردن رنگ ها از نور سفید، نور رنگی تولید کرده است. کاربرد نورهای فیلتر شده رنگی، هنوز هم در نورپردازی صحنه های تئاتری و آثار معماری متداول است. نور مناسب ترین ماده ساختاری است که می تواند به فعّالیّت های روزمره ما شکل، زیبایی، لذت و راحتی ببخشد. نور ما را به خود جذب می کند.
ادامه مطلب

عناصر و اجزای فضاهاي داخلي خانه های ایرانی 2

ایوان عنصری واسط بین فضاهای باز و بسته در معماری ایرانی است. معماری داخلی ما، معماری توجه به فضاهای نیمه باز است. این حلقة اتصال سلسله مراتب فضای باز و بسته را در معماری ایرانی تکمیل می کرد. فضای نیمه باز در معماری ما بیشتر با ایوان ظاهر می شد. ایوان در تمامی اقلیم های ایران کاربرد فراوانی داشت. در نواحی معتدل شمال کشورمان این فضا ضمن برقراری اتصال فضای باز و بسته و محافظت دیوارهای ساختمان از بارش های تند باران، محل زندگی نیز بود. در آن نواحی به دلیل بالا بودن رطوبت هوا، ایوان ضمن محفوظ نگه داشتن ساکنان از بارش باران های تند، فضای مطبوع تری را برای زندگی فراهم می ساخت
ادامه مطلب