نوآوری و اختراعات در رشته معماری 1

نوآوری و اختراعات در رشته معماری

 

مهم ترین مهارت ایجاد شده توسط یک معمار داخلی این است که، دائماً، تلاش کند تا دیدگاه های تازه و ایده های جدید را در هر پروژه ارائه کند. پرداختن به پروژه باید به گونه ای باشد که گویا پروژه مدام در حال پیشرفت است.

 

دیوار سبز (دیوار زنده)


دیوار سبز فناوری نوینی است که امروزه جایگاه خود را به آرامي در شهرهای معاصر جهان پیدا ميکند. دیوار سبز به دیواری گفته مي شود که توسط سازۀ مستقل و یا بخشی از بنا با پوشش گیاهی پوشانده شده باشد. دیوارهای زنده غیرفعال از پانل های مربع یا مستطیل شکل مدولاری تشکیل شده اند که کشت گیاه را به صورت عمودی فراهم کرده و از گیاه نگهداری ميکنند. این پانل های مدولار توسط سیستم سازه ای سبکی، با فاصله به دیوار و یا سازه آن متصل مي شوند. ایده دیوارهای سبز اولین بار توسط استنلی هارت وایت در سال 1938 معرفی شد. در حال حاضر پاتریک بلنک به عنوان فردی که این شیوه را صنعتی نمود، شناخته شده است. دیوارهای سبز داخلی نسل جدیدی از دیوارهای سبز هستند، که گیاهان موجود در آن مجموعه ای متنوع از گیاهان بالا رونده همچون پیچک هستند. دیوارهای سبز بیش از 10 سال است که به عنوان فضای سبز داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اتصال نزديك ديوارهاي سبز به ديوار ساختمان ميزان بار وارد شده به ساختمان از نكات مهم و قابل توجه در استفاده از اين نوع ديوارها به شمار مي آيد.

 

 

دیوار سبزدیوار سبز

 

 

مواردی که باید در طراحی دیواره سبز مورد توجه پقرار داد عبارت اند از: انتخاب مجری مناسب طرح، انتخاب نوع و سیستم مناسب دیوار سبز، محاسبه بارگذاری ناشی از وزن دیوار سبز بر دیوار، طراحی پمناسب پانل های مدولار دیوار زنده، مشخص كردن نحوه اتصال پانل های مدولار به دیوار، نوع بستر کاشت، نوع پوشش گیاهی، انتخاب سیستم آبیاری و نگهداری و مراقبت از پوشش گياهي. دیواره های سبز دامنۀ وسیعی از فواید زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی را در بر مي گیرند. پوشاندن فضای داخل با پوشش گیاهی، از نظر ابعاد زیست محیطی، در کاهش آلودگی هوا و آلاینده ها، کاهش گازهای گلخانه ای، کاهش دمای محیط، کاهش مصرف انرژی و بهبود کیفیت محیط زیست نقش تعیین کننده ای دارند.

 

 

دیوار سبزدیوار سبزدیوار سبز

 

 

از نقطه نظر اقتصادی دیوارهای سبز با ایجاد فضای سبز در داخل، حفاظت بنا و نیز بعد زیباشناسی محیط، به ارزش بنا مي افزاید. دیوار سبز همچنین، با ایجاد عایق حرارتی موجب ذخیره انرژی گرمایي و سرمایي در زمستان و تابستان و در نهایت کاهش هزینه های مرتبط با مصرف انرژی مي شود. از نظر بعد اجتماعی دیوارهای سبز با ادغام طبیعت و ساختمان و زیباسازی فضای داخلی، موجب ایجاد و ارتقا نشاط شده، به سلامت جسمي و روانی شهروندان کمک شایانی میکند. ایجاد فرصت های شغلی در ارتباط با فناوری نوین از دیگر مزایای اجتماعی دیوارهای سبز محسوب مي شود.

 

 

کاغذ دیواری ضد زلزله


پژوهشگران نوعی کاغذ دیواری با خاصیت ارتجاعی بسیار بالا از جنس فایبرگلاس ساخته اند. چسب این نوع کاغذ دیواری از آب، مواد چسباننده و ذرات پلاست یکی بسیار ریز (دانه های پلی اورتان) تهيه شده است. پس از پوشاندن سطح دیوار با چسب، ذرات آن به همۀ درزهای دیوار نفوذ ميکند و پس از تركيب آب موجود در چسب، ذرات پلاست یکی درهم تنیده مي شود.
زنجیره مولکول های این ذرات پلاستیکی با شدت به دیوار مي چسبند و فایبرگلاس و چسب نیز مخلوط به دست آمده را تقویت ميکند. خاصیت ارتجاعی این محلول به ذرات پلاستيکی تشکیل دهندۀ آن بستگی دارد و در واقع با وارد شدن فشار زلزله ساختار آن تغییر ميکند. آزمايش ها نشان مي دهد دیواری که با کاغذ دیواری مخصوص تقویت شده، در برابر فشارهای جانبی در حد سه ریشتر مقاومت ميکند. کاغذ دیواری ضد زلزله نیروی حاصل از زمین لرزه را به تمام قسمت هاي دیوار ساختمان منتقل کرده و از این طریق مانع از ریزش دیوار مي شود. این کاغذ حاوی دو عنصر مهم است: یکی الیاف و رشته های سفت و محکم شیشه و دیگری ماده مصنوعی پلی پروپیلن.
الیاف شیشه در چهار جهت مختلف بافته مي شوند تا اینکه بتوانند نیروهای حاصل از زمین لرزه را بر تمامي دیوار تقسیم کنند.

 

 

کاغذ دیواری ضد زلزله