پاویون سمفونی ابدی الهی

موقعیت : آمریکا.نیویورک
طراحی معماری : استودیو دیدا
سال طراحی : 1396

ETERNAL DIVINE SYMPHONY PAVILION

LOCATION : AMERICA.NEW YORK CITY
ARCHITECTURAL DESIGN : DEEDA STUDIO
YEAR OF DESIGN : 2016

ARCHITECTURAL DISIGN​​​​​​​

طراحی معماری

 
تصور کنید جریان بادهای گرداگرد ساختمانِ " tent of tomorrow " ، پس از ورود از 32 دریچه ی طراحی شده ، درون فضای مملو از نورهای رنگی آن ، تبدیل شوند به نواهای تُنالِ یک گام موسیقی .
همچنین ملودی های هارمونیک  از پیش طراحی شده ای ، که به طور تصادفی ، با لمس کلیدهای لمسیِ کار گذاشته شده در جای جای مسیر ، توسط کفش های بازدیدکنندگان ، به جمع این نواها می پیوندند .
حاصل کار سمفونی ای خواهد بود دائم التغییر و ابدی ، با مشارکت بی نظم مردم و طبیعت ، درون قوانین و الگوهای از پیش طراحی شده  .
همانطور که خداوند هر لحظه مشغول خلق جهان است .
 

 
الف ) افزودن عظمت بنای  اصلی "     tent of tomorrow " با کاستن سه برج " astro " و بنای " theaterama "
 ب  ) اختصاص بخشی از فضای سبز غربی ، جهت طراحی عرصه ی پاویون .
  ج  ) پوشاندن سازه ی فلزی سقف، به دلیل ایجاد گشتالتی از احساس خطر و ناامنی در ناخودآگاه بازدیدکنندگان به دلیل فرم آن . ( فرمی شامل 48 عدد قطعه ی نوک تیز و به شکل باله ی کوسه (


​​​​​​​

1 . پوشش پیرامون بنای tot با دیواری از آجرهای شیشه ایِ رنگی . ( ایده ای کهن از ایران کهن (
 با این روش ( و حفظ پوشش قدیمی سقف )  فضای درون tot ، به فضایی وهم آلود ، با عظمت و حیرت انگیز که آکنده است از نورهای رنگی تبدیل خواهد شد ، بطوریکه در شب هم ، در صورت نورپردازی مناسب ، هم فضای داخلی و هم فضای بیرونی بنا ( به خصوص در صورت تلفیق با ایده ی شماره 5 ) ، حتی حیرت انگیز تر از روز خواهد شد  .

2 . پوشش کف فضای داخلی بنای تی او تی مشتمل بر سه بخش است  :
 بخش پیرامونی : دارای پوشش کف شیشه ای ، به طوریکه در زیر آن آبی به عمق چهل سانتی متر و پر از قلوه سنگ و گیاهان آبزی و ماهی های بسیار ریز ، وجود داشته باشد . همچنین روی این شیشه ها سنسور های لمسی به گونه ای نصب شده باشند که در صورت قدم یرداشتن بازدید کننده از روی آن ها ، در زیر پاهایش و درون آب ، چراغ هایی ال ای دی روشن شود  .
 بخش میانی : بازهم با کف پوشی شیشه ای ، که اینبار در زیر آن آکواریومی با عمق 4 متر وجود دارد که درون آن گونه ای از ماهی ها که به طور دسته جمعی حرکت می کنند قرار داده شده اند  .
 بخش مرکزی : بخش نشیمن و پلکان دسترسی به کوریدور  بخش زیرین پاویون .

3 . بادگیر های موسیقیایی  :
با طراحی و ابداع سازی به نام  پایپ-هارپ (چنگ-لوله) ، (که در آن جهت ایجاد رزونانس ، بسامد طبیعی لوله ها با بسامد کوک سیم های داخلشان برابر است ) ، جریان هوای ورودی به صورت نغمه ی یک نت موسیقی به گوش خواهد رسید .
حال با داشتن تعداد انبوهی از نت ها و  چینش درست آنها با توجه به جهت اصلی باد منطقه ، می توان حتی آکوردهایی را تولید کرد . لازم به ذکر است ابداع این ایده جهت پروژه ای در یزد-ایران سال پیش توسط بنده انجام شد ، و نقشه های کاملی برای اجرای آن موجود است .

4 . تعبیه ی شاسی ( کلید ) هایی الکترومکانیکی در جای جای مسیر ، که با فشرده شدن آنها توسط کفش های ( یا پاهای ) بازدید کنندگان ، به ازای هر کدام ، ملودی ای خاص و طراحی شده در گام مذکور ، در فضای داخلی تی او تی  به گوش می رسد  .

5 . تعبیه ی کلید هایی دیگر ، درست مانند کلید های ملودیک مذکور به طور تصادفی در جای جای مسیر ( حتی درون ماز و رستوران و ... ) ، اما اینبار جهت فعالسازی دستگاه های متعدد تولید و پخش دود ِ تعبیه شده در فضای داخلی و فضای خارجی ( نزدیک دیواره ی شیشه ای آجری رنگین ) بنای تی او تی  .

6 . ماز بزگتر :
طوری طراحی شده است که هم به اتاق های ده گانه ی رنگی راه داشته باشد ، و هم مسیر به جهت ورود و خروج به تی او تی .
متریال دیواره های ماز ترجیحا از شیشه های نورانی شده و از همان رنگ های استفاده شده در دیوار آجری شیشه ای رنگی .

7 . ماز کوچکتر :
 که فضای مرکزی آن دارای دریچه ایست استوانه ای به آسمان که در مرکز سقف گنبدی شکل آن قرار گرفته ، و زیر این دریچه هم یک تک درخت قرار داده شده است  .

8 . اتاق های رنگی 10 گانه  :
10اتاق زیر زمینی در 10 رنگ ، دور ماز بزرگتر ، هر یک دارای دریچه و منظره ای به سوی آسمان . که متناسب با رنگ هر کدام ، دمنوش هایی گیاهی و آبمیوه هایی طبیعی در آنها سرو می شود .
برای مثال : شراب قرمز و چای و آب هندوانه ، همه در اتاق قرمز رنگ .

9 . تنگ بودن راهروها و فضاهای زیر زمینی ، بدین سبب است که با طی کردن این مسیر پیچیده و تنگ ، پس از رسیدن به فضای داخلی تی او تی ، درک کاملی از گشتالت روانی عظمت ، در روان بازدید کننده اتفاق بیفتد .
​​​​​​​

10 . با نصب رایگان یک اپلیکیشن روی موبایل ها در محیط پاویون ، بازدیدکنندگان هر لحظه موقعیت خود را در فضای پاویون و به خصوص زمانی که درون فضای زیرین قرار گرفتند ، میتوانند ببینند .

عکس های برداشت پروژه :

 pavilion - tent of tomorrow نیویورک - طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
pavilion - tent of tomorrow نیویورک - طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
pavilion - tent of tomorrow نیویورک - طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
pavilion - tent of tomorrow نیویورک - طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
pavilion - tent of tomorrow نیویورک - طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
( استودیو معماری دیدآ ) pavilion
ماکت پاویون طراحی شده pavilion - tent of tomorrow توسط استودیو معماری دیدآ
نقشه ی پاویون pavilion - tent of tomorrow طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
نقشه موسیقیایی pavilion - tent of tomorrow پاویون با طراحی و ابداع سازی به نام  پایپ-هارپ (چنگ-لوله) ، (که در آن جهت ایجاد رزونانس ، بسامد طبیعی لوله ها با بسامد کوک سیم های داخلشان برابر است ) ، جریان هوای ورودی به صورت نغمه ی یک نت موسیقی به گوش خواهد رسید .
pavilion - tent of tomorrow طراحی پاویون در نیویورک توسط استودیو معماری دیدآ
pavilion - tent of tomorrow طراحی پاویون توسط استودیو معماری دیدآ
pavilion - طراحی ماز کوچکتر پاویون سمفونی الهی توسط استودیو معماری دیدآ :  که فضای مرکزی آن دارای دریچه ایست استوانه ای به آسمان که در مرکز سقف گنبدی شکل آن قرار گرفته ، و زیر این دریچه هم یک تک درخت قرار داده شده است
طراحی پاویون pavilion - tent of tomorrow در نیویورک توسط استودیو معماری دیدآ با نام سمفونی ابدی الهی

ایده های اساسی 10 گانه :

سه پیش ایده ی اساسی :

Imagine flow of the winds around «tent of tomorrow», after passing throw 32 hatchways makes tonal chants of a musical gamut.
Also there are keys placed in different parts of the facility floors which can be played by visitors’ feet.
When they step along the path, they play pre-designed harmonic melodies. These melodies join the chants and the output will be an ever-changing and perpetual symphony, with people and nature random association in accordance with a pre-designed harmony and discipline. The way God is momentarily creating universes.
Three fundamental approaches:

a. Increasing the grandeur of “tent of tomorrow” by eliminating triple astro-view towers and “theaterama” building.

b. Dedicate a part of west greenbelt to design the pavilion landscape.
​​​​​​​
c. Covering the triangular structural steel elements of the ceiling because they generate a gestalt of danger and unsafety in the visitor’s unconscious mind within their shape. (48 sharp pieces formed like shark’s wing)

​​​​​​​

10 basic ideas for its design

1. Covering around the “Tent of Tomorrow” building by a wall made of colorful glass bricks. (An ancient idea from ancient Iran)
With this method (and keeping the old ceiling coverage) “Tent of Tomorrow”‘s inner environment will become a marvelous cosmic space filled with colorful lights. It will be more astonishing during the night if a combination of idea #5 and suitable lighting is applied.

2. There are 3 types of coverage in «tent of tomorrow»‘s interior space.
Circumference section: a glass-
made floor coverage which covers a 40 cm deep aquarium beneath it, the aquarium contains cobble stones, fish and other aquatics. Compressive sensors are placed inside of the glass surface which turn on different L.E.Ds lights in the water when visitors walk on them.
Middle section: A glass-made floor coverage, this time with a 4 meter deep aquarium underneath, which is filled with school of fish.
Central section: Sitting area and stair system to access corridor and below the pavilion.

3. Musical Wind Towers
By designing a musical instrument called “PIPE-HARP” entrance wind flow can be heard as musical notes. (PIPE-HARP is an inventional instrument which creates resonance when natural frequency of the pipes are equivalent with wires frequency)
With adequate number of notes and proper installation respecting the wind direction, chords can be made.
(The idea of pipe-harp is constructed by the author of this article in a recreational project in Iran-Yazd and complete set of drawing and details are available)

4. Electromechanical keys can be set in different portions of the path, when pushed by visitors’ feet, specific melodies will be heard in “tent of tomorrow” which are made in accordance with the main gamut.

5. Other keys like melodic keys can be set randomly all over the path (even in the maze and the restaurant) but in this case they can activate the smoke-maker machines placed in the inner and outer portions, near the glass brick wall of the “tent of tomorrow”.

6. Bigger Maze:
The bigger maze is designed in a way that it can lead to each of the ten colorful rooms as well as the entrance and exit way of “Tent of Tomorrow”. Material for the maze should be of brightened glass with the same color composition as the one used in the glass for the brick wall of “Tent of Tomorrow”.

7. The smaller maze:
Central portion of the smaller maze contains a cylindrical hatchway towards the sky that is placed at the centre of its dome-shaped ceiling whit a single tree at its bottom.

8. Ten colourful rooms:
Ten underground rooms in 10 different colors are designed around the bigger maze, each of which has its gate with exceptional view towards the sky. In each room fruit juice and natural drinks are available in accordance with color of the room. in the red room, for instance, red wine,tea and watermelon juice can be served to guests.

9. Corridors and passages may seem a little narrow. Their slenderness is designed so that the visitor can feel a gestalt of the greatness and grandeur in his mind after he passes those narrow ways and reaches the “Tent of Tomorrow”.
​​​​​​​
10. Using a free app on smartphones, visitors will be able to know their exact location in pavilion specialy when they are in maze section