1. تمامی فرضیات مندرج در مدارک پروژه ( از جمله اینکه طراحی در یک فضای infill که منجر به عدم وجود بازشو و نورگیر در اضلاع شرقی و غربی خواهد شد ، صورت میپذیرد . )
2. جانمایی پروژه در نیمکره ی شمالی زمین و مدار عرضی  35  درجه ( جهت تعیین نحوه ی نور گیری طبیعی )
3. اقلیم فرهنگی محیط اجتماعی پروژه همسان با کشورهای توسعه یافته بوده و دارای سطح قابل قبولی از امنیت اجتماعی و رعایت خلوت های خصوصی است .
4. محل احداث بنا در شهرکی است که فضای مناسبی جهت پارک خودرو های ساکنین نزدیک به محل بنای ساختمان در نظر گرفته شده است و امکان  ساخت پارکینگ در محل بنا وجود ندارد .
5. طراحی برای خانواده ای سه نفره شامل مرد ، همسر و فرزند دانشجو صورت پذیرفته است که اهالی خانواده به خصوص والدین ، شیفته ی هنر معاصر و هنر مدرن ( به خصوص نقاشی ) بوده و درخواست آنان اتخاذ سبک و استایلی به فراخور علاقه مندی آنانست .
6. دسترسی به بام توسط پلکانی واقع در حیاط و ضلع شمالی غربی بنا  صورت میپذیرد .

​​​​​​​7. درز انقطاع خارج از محدوده ی تعیین شده ، در نظر گرفته شده است .

خانه ای برای یک خانواده (بخش اول )

معماری داخلی : استودیو دیدا
سال طراحی : 1397

A HOUSE FOR A FAMILY ( PART 1 )

INTERIOR ARCHITECTURE : DEEDA STUDIO
YEAR OF DESIGN : 2018

INTERIOR ARCHITECTURE

معماری داخلی

​​​​​​​باتوجه به محصور بودن اضلاع شرقی و غربی مابین دو بنای دیگر ( infill بودن بنا ) ، بدیهیست نمی توان هیچگونه بازشو و نورگیری در اضلاع شرقی و غربی ایجاد نمود ، اما با توجه به کشیدگی پلان در طول 20 متری ، استفاده از حداقلی از بازشوهای سقفی جهت تامین نور فضاهای میانی ، کمک شایانی به ارتقاء کیفیت طراحی خواهد نمود و غالبا در بناهای  infill ویلایی ، مانعی جهت استفاده از نور توسط ایجاد بازشوهایی در بام وجود نخواهد داشت و برداشت ما از نص فرضیات مندرج در مدارک مسابقه با وجود قید شدن جمله “ تنها از اضلاع شمالی و جنوبی خود نور میگیرد “ چنین بوده است . ( همچنین عدم قید واژه ی “ مطلقا ” در ابتدای جمله ی مذکور گمان ما را بر این آزادی عمل تقویت نمود ، کما اینکه جهت تاکید بر عدم امکان تجاوز به خارج از این محدوده ، عبارت “ به هیچ عنوان ” قید شده است . )  با این وجود ما تصمیم گرفتیم  در طراحی به حداقلی از بازشو در بام اکتفا نماییم که  اگر جمله ی بالا جنبه ی مطلق داشته  و برداشت ما دچار خطا بوده باشد ، با حذف بازشو ، کلیت طراحی صدمه ای نبیند . فلذا در صورتی که امکان طراحی هیچگونه بازشو در بام میسر نباشد ، 2 بخش از طرح ما آلترناتیوی به شرح زیر  خواهند داشت  :
​​​​​​​
1. بازشوی بالای وُید ناهارخوری  مسدود شده و از نور مصنوعی جهت روشنایی استفاده میشود . (همچنین جهت بازشوی سقفی کوچک واقع در اتاق خواب مستر )

​​​​​​​2. حدود  1  متر پیش روی ضلع بالایی نمای شیشه ای ( نمای جنوبی ) به سمت داخل بنا ، تماما از جنس آهن  ( همان متریال استراکچر نمای شیشه ای جنوبی ) خواهد شد .

​​​​​​​1. خلق تجربیات متعالی انسانی  ( شامل خلق تجربیات همنشینی خانوادگی  +  خلق گشتالت های عمیق بصری در روان ساکنین ) .
2. رعایت کامل  اصول معماری و قواعد ارگونومیک ، به طوری که فرم پردازی خللی در سهولت و کیفیت خدمت رسانی فضا ایجاد نکند .
​​​​​​​

1. اتخاذ استایلی مدرن با مایه هایی از سبک صنعتی و نگرشی مینیمالیستی جهت تامین نظر ساکنین و خلق حال و هوایی معاصر و مدرن .
2.حداکثر استفاده از نورطبیعی در فضاهایی که حداکثر همنشینی و با هم بودن های خانواده در آن اتفاق می افتد .
3. جانمایی آشپزخانه به عنوان قلب خانه در قلب فضاهای خانه .
​​​​​​​4. کنترل امکانات و مدیریت هوشمند آنها .
5.ارتقاء مکانیک عملیات .
​​
​​​​
​​​​​​​1. استفاده از پالت رنگی سه جزئی ( سفید ، قهوه ای ، مشکی ) .
2. خلق تاکیدات بصری و تاچ های رنگی .
3. خلق کنتراستی به نام ناشفافیت - شفافیت با نوع انتخاب مصالح .
4. خلق کنتراستی به نام خشنیت  - نرمیّت با نوع انتخاب مصالح ( بتن و چوب ) .
5. خلق کنتراستی به نام ظرافت - وسعت (حجیمیّت ) با نوع طراحی فرم ها و دیتایل ها .
6. استفاده  صریح از خطوط مستقیم  ( عمودی ، افقی و مایل ) .

7. ایجاد افکت های نوری طبیعی و مصنوعی .

نقشه خانه ویلایی - نقشه خانه دوبلکس - پلان طراحی معماری و دکوراسیون داخلی طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
استودیو معماری دیدآ - طراحی معماری - نقشه خانه - نقشه ساختمان - خانه ایی برای یک خانواده
استودیو معماری دیدآ - طراحی معماری خانه ایی برای یک خانوده - پلان برش
استودیو معماری دیدآ - پلان برش - طراحی معماری خانه ایی برای یک خانواده
استودیو معماری دیدآ - طراحی معماری خانه ایی برای یک خانواده - پلان برش
استودیو معماری دیدآ - طراحی معماری خانه ایی برای یک خانواده - پلان برش
استودیو معماری دیدآ - طراحی معماری - خانه دوبلکس - خانه ایی برای یک خانواده
استودیو معماری دیدا طراحی معماری - نمای ساختمان مدرن که متشکل از متریال هایی چون چوب ترموود و شیشه های فیوز گلس با فریم های آهن مشکی
درب بازشو پیووت و و فضای ورودی آن طراحی معماری توسط استودیو معماری دیدآ
فضای ورودی و مکس و کمد دیواری جولوی ورودی آن طراحی معماری و دکوراسیون داخلی طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
فضای ورودی ، راه پله ، کمد دیواری ـ سرویس بهداشتی جلو درب ورودی - طراحی معماری - استودیو معماری دیدآ
طراحی فضای راه پله مدرن جدید و متنوع طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
متریال های به کار گرفته شده در پروژه ی خانه ایی برای یک خانواده - بتن - چوب ترموود - کاشی برجسته ی سفید و مشکی ( طراحی و انتخاب شده توسط استودیو معماری دیدآ )
نحوه ی جاگذاری وسایل در کمد دیواری ورودی ( طراحی معماری و دکوراسیون داخلی استودیو معماری دیدآ )
طراحی خاص و مدرن سرویس بهداشتی مهمان
طراحی خاص و مدرن سرویس بهداشتی استفاده از نور خطی طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
سرویس بهداشتی مدرن از نمای پرنده طراحی شده تویط استودیو معماری دیدآ
پلان راه پله ی مدرن طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
دکوراسیون داخلی و هارمونی فضای راه پله با فرم کابینت آشپزخانه مدرن طراحی شده توسط استودیو معماری دیدآ
استفاده از شیشه های طرح دار مدرن راه راه در قسمت راه پله و نمای ساختمان که توسط استودیو معماری دیدآ طراحی شده است
نمایی از کابینت آشپزخانه و راه پله ی فوق مدرن که توسط استودیو معماری دیدآ طراحی شده است

صفحه ی بعد این پروژه

فرضیات اساسی طراحی معماری  :

تبصره  :  

کانسپت های طراحی معماری را در سه لایه بررسی کرده ایم :

A ) کانسپت های لایه ی اول ( کانسپت های بنیادین) :

B ) کانسپت های لایه دوم ( کانسپت های سازمان دهنده ) :

​​​​​​​C ) کانسپت های لایه سوم ( کانسپت های فرمال ) :

Architectural design concepts of “a house for a family” project :

A) First layer of concepts (basic concepts):

Creating eminent human experiences (creating family companionship experiences+creating deep visual gestalts in resident's spirit)

Satisfying architectural principles and ergonomic rules to not to disturb the space serviceability qualification

B) Second layer of concepts (organizing concepts):

Implying a modern style by conducting industrial and minimalistic attitude to provide residents’ ideal and modern atmosphere

Maximum natural light utilization in most family companionship spaces

Placing kitchen in the central part of house as heart of home

Controlling facilities and intelligent management

Mechanical functions' promotion

C) Third layer of concepts (formal concepts):

Three- component color pallet utilization (white, black, brown)

Creation of Visual emphasis and color touches

Creation of transparency-opacity contrast by selecting type of material

Creation of delicacy-bulkiness contrast by designing type of forms and details

Creation of softness-roughness contrast by selecting type of material (wood and concrete)

Using straight lines explicitly (vertical, horizontal and oblique lines)

​​​​​​​Invention of natural and artificial light effects