انواع هنرها و تزیینات رایج در معماری داخلی چین

انواع هنرها و تزیینات رایج در معماری داخلی چین

 

شاید بتوان باشکوه ترین هنر چینی را خوشنویسی دانست. آنها با استفاده از قلم مو، روي کاغذ و یا پارچه اي ابریشمی می نویسند. بعد از خطاطی، دومین هنر مهم چینی ها، نقاشی است. حتی امروز هم در چین، آبرنگ طرفداران بسیاري دارد. بعد از نقاشی می توان به هنر مجسّمه سازي اشاره کرد. ساخت تندیس هاي جانوري و انسانی از جنس گل پخته، چوب، سنگ و فلز همواره مورد توجه هنرمندان چینی بوده است. چینی ها در ساخت سفال به ویژه سفا ل هاي لعاب دار بسیار توانا هستند. نخستین ظروف سفالی منقوش که داراي نقش هاي هندسی هستند، در هزارۀ پنجم پیش از میلاد در دورۀ نوسنگی، ظاهر میشوند. عالی ترین ظروف سفالی چین، ظروف موسوم به چینی هستند. در میان آنها چینی هاي موسوم به آبی و سفید مشهورند. ساخت اشیاي فلزي در چین بسیار پررونق است. هنرمندان بر روي ظروف، منظره، نوشته، اژدها، انواع جانوران و موجودات اساطیري و آ یینی را نقاشی میکنند. در سبک چینی به سادگی اهمیت داده می شود؛ ولی در برخی از مبلمان و عناصر داخلی حکاکی و رنگ هاي بیشتري وجود دارد. در، پنجره، پارتیشن هاي داخلی، کابینت ها، میز، مبل، صندلی ها و… داراي منبت کاري زیبایی بر روي چوب هستند که گاهی در تر یکب با هنر نقاشی هستند. 

 

برخی از عناصر و مبلمان چینی

 

انواع چهارپایه، مبل، صندلی و میز

 

هزاران سال است که چینی ها از چهارپایه به خصوص در اشکال مربعی و پایه هايی به شکل پای اسب استفاده میکنند. از این چهارپایه ها به عنوان پله اي در کنار تخت و یا به عنوان صندلی اضافی در اتاق استفاده شده است. استفاده از چهارپایه هاي کشیده تر براي نشستن دو یا چند نفر کاربرد دارد. تنوع صندلی و مبل در معماري چین زیاد است. صندلی هاي به شکل نعل اسبی و دایره اي یک نوع از این مبل ها هستند. صندلی چوبی دیگري نیز وجود دارد که معمولاًً در ناحیۀ دسته ها، پشت و تاج به شکل منحنی است.

 

 

 

 

تخت خواب

 

نوعی تخت خواب در چین استفاده می شود که از سه طرف توسط ریل هایی و یا پانل هایی با حکّاکی و نقاشی از موتیف هاي چینی احاطه شده است. این تخت چند عملکردي است و در طول روز براي نشستن و مطالعه و در شب براي خوابیدن کاربرد دارد. نوعی از تخت خواب براي والدین نیز به شکل اتاقکی چوبی و با حکّاکی و نقاشی هاي پرکار وجود دارد.

 

 

 

 

کمدهاي لاکی و کابینت هاي آشپزخانه

 

کمدهاي چوبی لاکی با رنگ هاي اغلب به رنگ قرمز و مشکی و قهوه اي تیره با دستگیره هاي طلایی و انواع حکاکی و نقاشی معمولاًً در فضاهاي نشیمن استفاده می شوند. کابینت هاي آشپزخانه معمولاًً در طرح هاي شبکه اي و به رنگ چوب هستند. در گذشته این طرح هاي شبکه اي به گذاشتن غذا و خروج بخار و امکان جریان هوا از شبکه ها کمک میکردند. این کابینت ها اغلب داراي حکاکی هاي زیبایی همراه با موتیف هاي چینی هستند.

 

 

 

 

انواع چراغ ها

 

تنوع چراغ ها در چین بسیار است. چراغ ها به شکل ها و جنس هاي مختلف در طرح فانوس هایي از جنس کاغذ و با شبکه ها و حکّاکی هاي چوبی، فلزي و یا طرح هاي پارچه اي در رنگ هاي مختلف هستند که در ترکیب با طرح هاي نقاشی و حکاکی هاي چوبی سقفی، فضاهاي زیبایی خلق می شود.