نورپردازی 4

نورپردازی در فضاهای مسکونی

 

نورپردازی نشیمن

نورپردازی اتاق خواب

نورپردازی اتاق خواب کودکان

نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی اتاق غذاخوری

نورپردازی حمام و دستشویی

 

 

نورپردازی نشیمن


بهتر است اتاق نشیمن طوری طراحی شود که حداکثر استفاده از نور طبیعی به ویژه در بعدازظهرها که بیشتر این فضا مورد استفاده قرار می گیرد انجام بپذیرد. بدین منظور می توان از انواع پنجره های دیواری و سقفی استفاده کرد.
اما اغلب اتاق های نشیمن به شیوه های طراحی نورپردازی مصنوعی نیاز دارند زیرا این اتاق ها تنوع وسیعی از کاربردهای گوناگون را شامل می شوند. نورپردازی یک اتاق نشیمن عادی باید فضایی آرامش بخش را برای گفت وگوهای جمعی کوچک، ضیافت های جمعی که شامل خوردن و نوشیدن های کوتاه مدت است و فعّالیّت های تکنفره مانند مطالعه، شنیدن موسیقی و تماشای تلویزیون را فراهم آورد. از انواع نورپردازی موضعی برای فعالیت هایی چون مطالعه و خیاطی استفاده می شود. نور کانونی برای نورپردازی وسیع قفسه های کتاب از کف تا سقف و برای روشنایی بخشیدن به آثار منقوش واقع در دیوار به کار می رود.

به غیر از موارد ذکر شده در هنگام شب می توان از لامپ های رومیزی و چراغ های پایه دار استفاده کرد.
از انواع نورپردازی در اتاق نشیمن استفاده می شود که شامل نورپردازی عمومی برای گفت وگو و فعالیت های دیگر معاشرتی - اجتماعی،تماشای تلویزیون معمولاً به نورپردازی غیر معمول نیاز دارد و نورپردازی های دیگری که در اتاق نشیمن به کار برده می شود برای تماشای تلویزیون در این فضا مضر و اضافی هستند. اگر تماشای تلویزیون در این فضا مد نظر باشد باید شیوه نورپردازی اتاق با آن سازگار شود و از ایجاد نورهای خیره کننده و وسیع پرهیز کرد.

 

پلان نورپردازی

 

 

نورپردازی اتاق خواب


نورپردازی اتاق خواب باید جواب گوی کاربردهای گوناگون مانند خوابیدن، تعویض لباس، تماشای تلویزیون، نوشتن، انجام تکالیف بر روی میز تحریر، خیاطی و انجام فعالیت بر روی میز تحریر، خیاطی و انجام فعالیت های ورزشی باشد. در عین حال اتاق خواب اصلی باید جواب گوی نیازهای مجزای دو استفاده کننده نیز باشد. در اتاق خوابی برای انجام فعالیت های متعددی از قبیل خوابیدن، تعویض لباس، مطالعه در حالت درازکش در تخت خواب، تماشای تلویزیون، انجام کار بر روی میز، گفت وگوی صمیمانه و مطالعه در صندلی راحتی بزرگ، طراحی شده است. این اتاق بایستی برای کاربری های متعدد نورپردازی شود.

 

 

 

نورپردازی اتاق خواب

 

 

یکی از مهم ترین نورها در اتاق خواب چراغ هایی است که در کنار تخت خواب قرار دارد. این چراغ ها برای زمانی کارایی دارند که یکی از افراد می خواهد کتاب بخواند یا تلویزیون تماشا کند و دیگری می خواهد بخوابد. توصیه می شود از کلیدهای دیمر یا همان تنظیم کننده های نور در اتاق خواب استفاده شود. بهتر است کلید چراغ ها را در کنار در ورودی اتاق قرار گیرد تا به هنگام وارد شدن و همین طور خارج شدن از اتاق بتوان چرا غها را روشن و خاموش کرد. لازم است کلید چراغ ها علاوه بر کنار در، کنار تخت خواب هم باشند. بدین ترتیب نیازی به خروج از تخت خواب برای خاموش کردن چرا غ ها نیست.

 

وظایف نورپردازی هایی که به طور معمول در اتاق خواب باید تأمین شوند عبارتند از:

نور موضعی: این نور برای فعّالیّت هایی چون مطالعه در بستر، دیده شدن کارها بر روی  میز، مطالعه در صندلی راحتی در نظر گرفته می شود. در کمد دیواری اتاق به منظور دیده شدن جزییات و رنگ لباس ها به دقّت از نور موضعی استفاده می شود. در کنار کمد، آینه تمام قد وجود دارد که به نورپردازی موضعی نیاز دارد. نورپردازی حمام نیز از نوع موضعی بوده زیرا در آن فعّالیّت هایی مهم مانند استحمام و اصلاح صورت انجام می گیرد.
نور عمومی: این نور برای کاربری های مختلفی از جمله تعویض لباس، گفت وگو در محدوده نشیمن و تماشای تلویزیون مورد نیاز است.
نور کانونی: برای نمایش بهتر آثار تزیینی، هنری و تابلوها از این نور استفاده می شود.