نورپردازی 2

انواع نورگیرها در ساختمان

 

از انواع پنجره های دیواری (جانبی) و نورگیرهای سقفی برای ورود نور طبیعی به درون فضاهای داخلی ساختمان استفاده می شود.

 

نورگیرهای سقفی

نورگیرهای سقفی امکان خوبی برای دریافت مقدار زیادی نور از دهانه کوچکی – حتی در شرایط آسمان ابری – فراهم می آورند. این نورگیرها به طور مؤثری روشنایی را به عمق فضاهای داخلی می رسانند.

 

نورپردازی دیوار

نورپردازی دیواری یا کناری در حقیقت همان پنجره عمودی ساختمان به منظور داخل شدن نور به فضاهای داخلی است. برخلاف نورپردازی سقفی، نورپردازی دیواری نور تابناکی را به سطح اتاق می تاباند. اما با توجه به محل و ارتفاع پنجره ورود نور به فضای داخلی متفاوت است. چنان چه سطح پنجره های عمودی یک هشتم تا یک دهم سطح فضا انتخاب کردند، فضا از نور مطلوبی برخوردار خواهد شد (در مناطق گرمسیر سطح پنجره نباید از یک هشتم سطح فضا تجاوز نماید).

 

 

 

 

 

 

اثر نور طبیعی در جهات مختلف به فضای داخلی ساختمان

 

اتاق های رو به شمال

به دلیل نتابیدن نور خورشید به طور مستقیم در آنها، سرد بوده و نور خیره کننده ای در این فضاها دیده می شود.


اتاق های رو به شرق

اولین اتاق هایی که با طلوع خورشید روشن می شوند، اتاق های رو به شرق هستند. بعد از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سایه ای بلند و طولانی مدت بر این اتاق ها سایه می افکند. بهتر است برا ی تعدیل نور شدید و خیره کننده آفتاب در زمان طلوع، در این اتاق ها از تدابیری چون کرکره، آفتاب گیر، پرده و ... استفاده شود.


اتاق های رو به جنوب

نور و گرمای خورشید در تمام مدت روز در این اتاق ها وجود دارد، البته ممکن است طی روز و در فصل های مختلف، کیفیت و میزان آن اندکی تغییر کند. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ما فضاهایی که مدت زمان زیادی را طی روز در آن جا سپری می کنید، بهتر است رو به جنوب باشد.


اتاق های رو به غرب

در گرم ترین ساعات روز، نور خورشید به این اتاق ها می تابد و زمانی که نور شدید است، چشم را آزار می دهد. بعد از ظهرها در این اتاق ها آفتاب می افتد و نور خورشید، تندتر می شود. مخصوصاً در بعد از ظهرهای فصل تابستان گرمای زیادی را ایجاد می کند و در فصل زمستان این اتاق ها سرد هستند. البته باید توجه داشت که در اقلیم های مختلف و در طول و عرض جغرافیایی متفاوت ممکن است موارد بالا کمی تغییر کند.

البته باید توجه داشت که در اقلیم های مختلف و در طول و عرض جغرافیایی متفاوت ممکن است موارد بالا کمی تغییر کند.