بررسی سبک های معماری داخلی در جهان

شناخت انواع سبک در معماری داخلی در طول تاریخ بسیارمهم است و به ما کمک میکند تا بتوانیم تصویر روشن تری از سبک های مختلف به دست بیاوریم. آنچه سبک های معماری داخلی را از هم متمایز میکند طرزنگرش متفاوت آنها به رنگ، نور، فرم و نوع و مبلمان در فضا و میزان خلوتی و شلوغی فضاهای داخلی
است. آشنایی با جزئیات هر سبکی به چگونگی اجرای معماری داخلی کمک میکند.

 

معماري داخلي در چين

 

سبک معماری داخلی چین، از دیگر سبک های مهم و تأثیرگذار در حوزه معماری است. معماری چین مانند سایر هنرهای آنها از گستردگی و تنوع فراوان برخوردار است. آثار معماري آنها گاه به سبب استفاده از مصالح کم دوام از بین رفته اند، ولیکن آنچه از این آثار باقی مانده، گویاي این حقیقت است که آثار چین در حد
معماري مصر و بین النهرین و ایران باستان است و تأثیر این معماري بر کشورهاي مختلف دنیا از جمله ژاپن، کره، سنگاپور، مالزي و حتی به عنوان سبک مطرح در قرن هفدهم و هجدهم اروپا حائز اهمیت است.
در معماری چین پیوند و وحدت با طبیعت وجود دارد. ذهن چینی به کلیات و مجردات بی اعتنا است و کششی ژرف به پدیده هاي طبیعی و تصاویر شاعرانه دارد. براي وي، طبیعت عرصۀ شکفتگی همۀ پدیده هاي ملموس و مشهود است که ارتباطی مستقیم با عواطف انسان دارد و به دنبال درك راز نهفته در پس چهرۀ
ظاهری جهان است. در چین به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب، ساخت بناها با مواد و مصالحی چون سنگ و آجر مورد توجه نبود و چوب مهم ترین مصالح معماري به شمار می آمد. چینی ها معابد بودایی، کاخ ها و خانه ها را به صورت یک تا چند طبقه و اغلب با چوب و با سقف شیروانی از جنس سفال می ساختند که شکل
کلی آنها تقریباً مشابه هستند. تنوع خانه ها در چین فراوان است؛ اما از میان چندین الگوي مهم خانه می توان به این موارد اشاره کرد: در مناطق شمال و شرق چین حیاط در وسط قرار دارد و اتاق ها در چهار طرف حیاط واقع شده اند. بام هاي این خانه ها شیب دار هستند. این الگوی خانه معمولاًً دارای دو بخش عقب و جلو است. بخش جلو مربوط به بخش خدماتی است. دروازه اصلی ورود به حیاط در داخل توسط دیواری حفاظت می شود، به طوری که حیاط از داخل خانه از نظر پنهان است. تالار میانی محل انجام تشریفات خانوادگی و پذیرایی از مهمانان عالی قدر است و اتاق هاي چهار طرف روبه روی حیاط قرار دارد و به وسیلۀ راهرو به یک دیگر متصل می شود. تالار اصلی زیر یک بام شیب دار با قرنیزهاي برآمده ساخته شده است که در آن یک شبکۀ نگه دارنده و ستون هاي چوبی، قرارگرفته است. این الگو، با حیاط وسیع چهار گوش، محیط آرام و صمیمی و گل ها و درختان قشنگ و منظم، فضاي زندگی بسیار ایده آلی محسوب می شود .

نوع دیگري از خانه هاي چینی دارای الگوی دایره یا مستطیل شکل بودند که بین قرن هاي 12 تا 20 میلادی ساخته شدند. این خانه های گلی 5 طبقه بودند و از استحکام و توانایی تدافعی زیادي برخوردار بودند و ظرفیت خانواري بالایی داشتند. این خانه ها در فصل تابستان هوایی خنک و در زمستان هوایی گرم داشتند.

 

 

 

 

برخی از ویژگی هاي اصلی سبک معماري داخلی چین

 

رعایت اصول فنگ شویی

 

اصول فنگ شویي یک فلسفه و فن باستانی در چین است و برای پیداکردن دکوراسیون مناسب و چیدمان درست اشیاء در ساختمان ها استفاده می شود تا بهترین اثر را بر سلامتی، شادي، موفقیت، هماهنگی و به طور کلی انرژي مثبت داشته باشد. فنگ شویی هنر و علم زندگی متعادل و هماهنگ بین انسان و طبیعت پیرامون اوست. عناصر مهم در فنگ شویی: آب، آتش، خاك، چوب و فلز هستند.مهمترین اصل فنگ شویی پرهیز از انباشتگی و بی نظمی و اصل دیگر دقت در رنگ محیط اطراف است. در واقع، دکوراسیون به سبک چینی، دکوراسیونی خلوت و ساده است. در اصول فنگ شویي به چوب بسیار بها داده شده است و به عنوان عنصر ثروت از آن یاد می شود. دراین سبک تار کیی، بی نظمی، گرد و خاك و رطوبت نیز باعث توقف جریان انرژي می شوند. بر اساس اصول فنگ شویی در ساخت خانه ها باید از راهروهاي باریک و بلند اجتناب شود و اتاق ها در خط مستقیم قرار نگیرند و این عقیده وجود دارد که در آپارتمان ها و خانه هایی که داراي گوشه ها و زوایای تیز هستند، جریان انرژی مخدوش می شود .

 

 

 

 

 

 

رنگ

 

رنگ های اصلی کاربردي در این سبک مشکی، طلایی، زرد و قرمز هستند. در دکوراسیون چینی رنگ قرمز به ویژه براي اتاق نشیمن از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ زیرا رنگ قرمز در فرهنگ چینی نماد خوشبختی و موفقیت هاي بزرگ است. رنگ های زرد و سبز نیز از رنگ هاي مهم و پرکاربرد در فرهنگ چین و به تبع آن در دکوراسیون داخلی به سبک چینی هستند.

 

 

 

 

 

موتیف و نمادهاي مهم در چین

 

نماد ( یین و یانگ ) از نمادهاي مهم کشور چین است و  نشان دهندۀ قطب هاي مختلف و تضادهاي جهان و مکمل هم هستند. البته این بدان معنا نیست که یانگ خوب و یین بد است، بلکه ( یین و یانگ ) برای تعادل هستی لازم هستند. شب و روز یا زمستان و تابستان، بخشی از چرخۀ هستی هستند. وقتی تعادل بین ( یین و یانگ ) برقرار باشد، تعادل و احساس  خوبی به وجود می آید. این دیدگاه باعث ایجاد تعادل در کلیت فضاهاي خارجی و داخلی چین شده است و سعی شده در رنگ و عناصر و اجزا این تعادل و وحدت ایجاد شود. از دیگر نمادهاي مهم چین می توان به اژدها، ببر، ماهی، درخت کاج، درخت هلو، درخت خرمالو، بامبو، پل، چتر، بادبزن، فلوت، ناقوس، عود، آینه و غیره اشاره کرد.

 

 

 

 

 

انواع جداکننده های چوبی (پارتیشن ها و پانل ها) در فضاهاي داخلی و خارجی

 

ساختمان هاي چینی در گذشته از پنجره استفاده نمیکردند و در عوض از کاغذ و پارچه در فضاي خارجی و از پارتیشن هاي حکاکی شده متخلخل در فضاي داخلی استفاده می شد که امکان نورگیري و گردش هوا و جابه جایی و انعطاف پذیري فضاي داخلی براي عملکردهاي مختلف را مهیّا می ساخت. این پارتیشن ها در فضاهاي معاصر نیز استفاده می شوند. بعضی از پانل هاي چوبی در محوطۀ خارجی و داخلی با طرح قطاعی از دایره یا به شکل نعل اسب هستند.

 

 

استفاده از صفحات تاشوي نقش دار

 

صفحات تاشوي نقش دار به عنوان تقسیم کننده ی فضاي داخلی ایفاي نقش میکنند و در عین حال به زیباسازي فضا کمک میکنند . برخی از این صفحات داراي خوشنویسی هستند.