عرصه خدمات و پشتیبانی 

عرصه خدمات و پشتیبانی 

 

 امکان زندگی راحت با آرامش در یک خانه به پیش بینی و طراحی مناسب عناصر خدماتی مورد نیاز چون پارکینگ ، انباری ، زیر زمین ، رختشوی خانه و موتورخانه و نهایتا بهره مندی از خدمات مکانیکی و الکتریکی بستگی دارد.

 

پارکینگ 

 

  پارکینگ ها یا محل توقف اتومبیل های افراد خانواده به صورت سرباز یا سرپوشیده طراحی می‌شوند . تعداد پارکینگ‌ها با توجه به نیاز خانواده و ضوابط موجود در این زمینه مشخص می‌گردد . پارکینگ میتواند به صورت مستقل از خانه مسکونی و یا متصل و حتی در ترکیب با خانه طراحی شود . در اقلیم های سرد بهتر است تا پارکینگ ها را در زیر زمین و یا به صورت کاملاً بسته طرح کرد و در اقلیم های گرم با بهره گیری از سقف های ساخته شده از مصالح مناسب یا پوشش گیاهی ، سایه بان مناسبی را برای اتومبیل تدارک دید . سقف های شیب دار می توانند در مناطق پرباران محافظ خوبی برای وسایل نقلیه باشند . پارکینگ ها در آپارتمان ها به صورت جمعی در زیر زمین یا پیلوت قرار می گیرد .  مکان پارکینگ بسته به ابعاد ، شیب زمین ، نوع طرح خانه و شبکه دسترسی سواره و پیاده معین می شود . باید دقت داشت که ورود و خروج اتومبیل نباید مزاحم ترافیک شهری و یا عبور و مرور همسایه گان شود .

 

 

 

موتورخانه 

 

 این فضا برای استقرار لوازم و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی و تهویه مطبوع مورد نیاز است که به عنوان فضای مشترک میان آپارتمان ها در زیرزمین قرار می گیرد .  ابعاد آن با توجه به نوع سیستم تاسیسات و تجهیزات و همچنین تعداد واحدهای آپارتمانی تعیین می شود . در طراحی موتورخانه باید امکانات مربوط به انتقال سوخت ، انرژی ، ورود و خروج دستگاه ها و تعمیر آنها و همچنین مسئله تهویه مورد توجه قرار گیرد . در برخی واحدها این تجهیزات در واحد مربوطه به صورت مستقل قرار می گیرد . مکان دودکش موتورخانه از موارد مهمی است که باید به آن توجه کرد زیرا باید آن را از موتورخانه تا روی بام ادامه داد، لذا طراح باید به مسیر آن و اثرش بر طرح طبقات دقت داشته باشد . از آنجایی که این فضا معمولاً دارای سر و صداست آن را در زیر زمین یا در قسمتهای بیرونی و مجاور فضاهای فرعی نظیر پارکینگ و انباری جانمایی می کنند .

 

 

 

انباری 

 

پیش بینی انبار در طرح آپارتمان فضای لازم را برای نگهداری طولانی مدت وسایل امکان‌پذیر می‌کند و مساحت آن با توجه به نیاز خانواده و وسعت آپارتمان تعیین می‌شود . معمولاً انباری برای استفاده مفیدتر قفسه بندی می گردد . به دلیل عدم نیاز آن به نور طبیعی می‌توان آن را در هر قسمتی از خانه در نظر گرفت . البته بهتر است این فضا به صورت مکانیکی یا طبیعی تهویه شود . عملکرد غیر مداوم انباری باعث شده که به عنوان فضای رابط دو فضا عمل نماید . مثلاً بین دو اتاق خواب یا بین پارکینگ و خانه قرار بگیرد . انباری را می‌توان در فضای داخلی ( مجاور آشپزخانه ) و یا در محوطه بیرون و حتی در زیر زمین در نظر گرفت .

 

 

 

 

رختشوی خانه 

 

در بسیاری از خانه ها ماشین لباسشویی که کارکرد شستن و خشک کردن لباس ها را دارد ،  در آشپزخانه قرار می گیرد و در برخی دیگر از خانه ها ماشین لباسشویی و خشک کن به صورت جداگانه در آشپزخانه یا نزدیکی حمام است . در تعدادی از خانواده ها به دلیل جمعیت بیشتر و نیز دارا بودن امکان استفاده از فضای مستقل برای شستشوی البسه و ملحفه ها ، فضای رخشوی خانه طراحی می‌شود . 

این فضا معمولاً در ارتباط با حمام قرار می گیرد .  خوب است که با فضای باز و آفتابگیر رابطه نزدیکی داشته باشد که خشک کردن ملحفه ها و لباس ها در نور طبیعی خورشید انجام شود . توصیه می‌شود ارتباط آن با فضای باز طوری باشد که در معرض دید وارد شوندگان به خانه نباشد . در صورتی که این فضا در طبقات بالاتر از سطح حیاط طراحی شود وجود یک بالکن در جوار آن ـ به شرط آنکه تدابیری را برای پوشاندن منظره لباسهای آویزان شده اندیشیده شود - بسیار موثر و مفید خواهد بود .

در فضای رختشوی خانه ، لباسشویی ، خشک کن ، سینک رختشویی ، محلی برای سبد لباسهای چرک ، میز اتو کشی و قفسه هایی برای نگهداری مواد شوینده پیش بینی می شود .