رنگ در معماری داخلی 5

رنگ های مناسب برای اتاق خواب

 

 

اتاق خواب، خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ باید بیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را درنظر گرفت. ضمن مدنظر داشتن سلیقۀ افراد، باید کاربرد یک اتاق خواب را نیز در نظر داشت.
یک اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد. هنگام طراحی رنگ یک اتاق خواب، بهتر است از انتخاب رنگ های درخشان پرهیز کنیم چرا که ممکن است هنگام استراحت این رنگ ها آزاردهنده به نظر برسند. در انتخاب رنگ در اتاق کودکان نیز باید دقت نمود. اتاق خواب نوزادان را بهتر است با رنگ های ملایم طراحی نمود. اتاق خواب کودکان خردسال و نوجوانان را نیز می توان با رنگ های شاد و پر انرژی تر درنظر گرفت.
استفاده از ترکیب رنگ های هارمونیک که در چرخۀ رنگ درکنار یکدیگر قرارگرفته اند نیز در دکوراسیون یک اتاق خواب می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. به عنوان مثال استفاده از تونالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز در کنار یک رنگ روشن متضاد مانند کرم، فضایی زیبا می آفریند. آنچه باید در طراحی رنگی دکوراسیون یک اتاق خواب همواره درنظر داشته باشید این است که نه تنها انتخاب مجموعه ای از رنگ ها بلکه میزان به کارگیری آنها و سطوحی که اشغال می کنند در مقایسه
با هم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
همچنین ایجاد رابطه میان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یک قاب عکس، حاشیه های کاغذ دیواری نصب شده به دیوار، تکرار طرح خاصی بر روی ملحفه و روبالشی ها و یا حتی قرار دادن یک جفت آباژور یا گلدان بر روی پاتختی ها یا میز آرایش می تواند به دکوراسیون یک اتاق انسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد.

 

 

 

رنگ های مناسب برای اتاق خوابرنگ های مناسب برای اتاق خوابرنگ های مناسب برای اتاق خواب

 

 

پالت رنگ

 

پالت رنگ مجموعۀ چند رنگ انتخابی از دایره رنگ است که بر اساس قانون خاصی درکنار هم مورد استفاده قرار می گیرند. باید گفت، بهترین ابزار برای تولید پالت رنگ الهام گرفتن از طبیعت است. قبل از هر چیز لازم است برای انتخاب یک پالت رنگ مناسب تعیین کنید هر فضا، می خواهد چه نوع احساسی را القا کند. بر اساس كاربري، شكل، ساختار و انداز ۀ فضا يي كه براي مثال برای فروشگاه در نظر گرفته ايد، رنگ مناسب، مفهومي متفاوت پيدا میكند. به علاوه اينكه بايد تعيين شود كه چه كالاها يي قرار است در اين فضا در معرض فروش قرار داده شوند. مشتريان اين فروشگاه چه كساني و با چه شرايط سني، اجتماعي خواهند بود. فضاي بيرونيِ اطراف فروشگاه چه وضعيتي دارد و... .
به طور کلی برای داشتن فضایی متعادل لازم است از هر دو تونالیتۀ، سرد و گرم رنگ ها استفاده شود. به عنوان مثال برای ایجاد یک جو با القای حس آرامش در یک فضا، رنگ خاموش و یا رنگ های خنک انتخاب می شود و برای القای احساس پرانرژی بودن، از رنگ های بیشتر اشباع شده و یا تونالیتۀ گرم استفاده می گردد.
با استفاده از
دایرۀ رنگ و روانشناسی رنگ می توان رنگ های مناسب را برای هر فضا انتخاب نمود. بنابراین میتوان گفت آشنایی با دایرۀ رنگ و استفادۀ صحیح از آن یک ابزار ضروری برای طراحی دکوراسیون است.

 

 

پالت رنگپالت رنگپالت رنگ

 

 

 

پالت رنگپالت رنگپالت رنگ