فضاهای خانه 1

«ورودی» اولین فضایی است که بعد از گشودن در خانه وارد آن می شویم. بنابراین خوب است به گونه ای جذاب، دعوت کننده، و زیبا طراحی شود، و شرایط مناسبی را برای فرد وارد شونده ایجاد کند. در بدو ورود به خانه لازم است که کفش و چتر خیس را در جایی قرار داده و بعد از شستن دست ها و صورت خود، عاری از آلودگی های خارج از خانه، تمیز و پاکیزه وارد فضاهای دیگر شود.
ادامه مطلب

عناصر سازندۀ فضاي معماري

عناصر فضای داخلی هستند که محدوده یک فضا را مشخص می کنند و به واسطه آنها فضا شکل می گیرد. اين عناصر به دليل قرارگيري در مقابل ديد ما بر احساس و ادراك ما از فضا تأثير زيادي دارند. پوشش نهایی این سطوح از اهمیت به سزایی برخوردار است و دارای دامنه متفاوتی از مصالح می باشد. انتخاب درست پوشش ديوارها نيازمند لحاظ كردن موارد زيبايي شناسي، عملكردي، ايمني و اقتصاد در تصميم گيري است. مصالح مورد استفاده در دیوارها دو نوع سنتی و مدرن است. ديوارها محل مناسبي براي اجرا و نصب عايق هاي صوتي، رطوبتي و حرارتي ساختمان هستند.
ادامه مطلب

رنگ در معماری داخلی 5

اتاق خواب، خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ باید بیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را درنظر گرفت. ضمن مدنظر داشتن سلیقۀ افراد، باید کاربرد یک اتاق خواب را نیز در نظر داشت. یک اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد. هنگام طراحی رنگ یک اتاق خواب، بهتر است از انتخاب رنگ های درخشان پرهیز کنیم چرا که ممکن است هنگام استراحت این رنگ ها آزاردهنده به نظر برسند.
ادامه مطلب

رنگ در معماری داخلی 4

انتخاب رنگ یکی از مهم ترین جنبه های طراحی داخلی است. طراحان داخلی امروزه تقریباً همۀ قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را درهم شکسته اند و امروزه هر رنگی را می توان در طراحی داخلی منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در کاربرد رنگ ها در طراحی داخلی رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای طراحی داخلی یک خانه مشکل تر شده باشد. اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد.
ادامه مطلب

رنگ در معماری داخلی 3

تأثیر و روان شناسی انواع رنگ در معماری داخلی رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تأثیراتی بنیادین در زندگی برجای گذارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تأثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیاء را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هرکدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روان شناسانه ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، درجهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها به شمار می روند.
ادامه مطلب

به کارگیری ترکیب بندی در معماری داخلی

در عالم طبیعت، ترکیب مناسب اجزای هر موجودی عامل بقا، رشد، تکامل و کارایی آن موجود است. ترکیب متوازن و سنجیدۀ اعضای بدن، از سلول ها تا رگ ها، ماهیچه ها و استخوان ها و ساختار درهم تنیده و حساب شدۀ آنها است که جسم انسان را شایستۀ حضور روح، شعور، حیات و کمال کرده امکان بقا و ادامۀ زندگی را برای او فراهم می آورد. معماری داخلی شامل انتخاب عناصر معماری داخلی و چیدمان و ترکیب آنها برای ایجاد فضا و کیفیات مورد نظر برای تأمین عملکرد مناسب، زیبایی و انتقال مفاهیم و معانی است.
ادامه مطلب

نوآوری و اختراعات در رشته معماری 2

گچ بری پلی استایرن به دلیل تنوع رنگ، نصب سریع، قابلیت شست وشو و قابلیت جابه جایی، جایگزین جدید و مناسبی در گچ بری های سقفی و دیواری است. بسیاری از افراد، گچ بری های پلی استایرن را در تزیینات داخلی ساختمان به دلیل داشتن کیفیت بالاي آنها و مزایای متعدد به انواع ديگرگچ بري ترجیح مي دهند. اين محصول جایگزین گچ بسیاری از معضلات تزیینات گچی را از بین مي برد. از سنگینی ساختمان که از معايب اصلی ساختمان سازی است، ميکاهد.
ادامه مطلب

نوآوری و اختراعات در رشته معماری 1

مهم ترین مهارت ایجاد شده توسط یک معمار داخلی این است که، دائماً، تلاش کند تا دیدگاه های تازه و ایده های جدید را در هر پروژه ارائه کند. پرداختن به پروژه باید به گونه ای باشد که گویا پروژه مدام در حال پیشرفت است.
ادامه مطلب

توانایی طراحی پلان تجاری 5

فروشگاه های بزرگ   این نوع فروشگاه ها جانشین الگوهای خرید سنتی در شهرها و روستاها شده اند. این فروشگاه ها در مرکز شهر، ناحیه، محله و یا خارج از شهر ایجاد می شوند. در فروشگاه های بزرگ ویترین نمایش با وسایل متحرک یا قابل برداشت استفاده می شود. در طرح ویترین دسترسی آسان، با حداقل از دست رفتن فضای پشت بسیار مهم است.       ویترین کنار خیابان که …
ادامه مطلب

توانایی طراحی پلان تجاری 4

فروشگاه های ویژه کوچک، بیشتر در نواحی جدید و مدرن رایج شده است. بسیاری از آ نها به عنوان بخشی از گروه های بزرگ تر برای خریداران کالاهای خاص مشغول فعالیت هستند. طراحی چنین فروشگاه هایی باید طوری باشد که بتوانند برای رقابت، خود را با تغییرات سریع هماهنگ سازند. تعداد فروشگاه های کوچک سنتی و فروشگاه های ویژه کوچک (مختص یک کالا) به تدریج کاهش یافته است زیرا قدرت رقابت با قیمت های پایین سوپرمارکت های محلی را ندارند. از مزایای سوپرمارکت های محلی آن است که در روزهای تعطیل هم باز هستند.
ادامه مطلب